keskiviikko 26. helmikuuta 2014

26.2.2014/ Hyväntekeväisyystapahtuma nuorille!

Afrodisiac-ryhmämme esiintyy hyväntekeväisyystapahtumassa OneDay Kesäkuussa Riihimäellä. Tapahtuma on Marko Lappalaisen järjestämä ja yhteistyössä yritysten ja liudan julkkiksia, hän on saanut jo nyt aikaan paljon. "Tapahtumalla kannustetaan nuoria ja perheitä olemaan aktiivisia ja harrastamaan. Näin rakennetaan hyvää pohjaa elämälle sekä vältytään syrjäytymiseltä ja muilta ikäviltä ongelmilta. Harrastus pitää nuoret aktiivisena ja on hyödyllistä toimintaa. Sosiaalinen kanssakäyminen on harrastusten myötä mahdollista. Tapahtuman tuotto käytetään täysimääräisesti nuorten hyväksi."

Olemme mielellämme mukana hyväntekeväisyysprojekteissa ja varsinkin OneDay tapahtumassa on kunnia olla osana. Omiin taustoihini kuuluu Nuorisotyötä ja olen ollut mukana aina nuorisotiloilta erilaisiin projekteihin. Harkitsin vakavasti siirtymistä alalle, mutta luovuuteni vei voiton ja päädyin muihin töihin. 

Olin myös vuosia koulukiusattu, joten koen erityisen tärkeäksi näyttää nuorille että siitä voi selvitä. Kiusaamisen voi joko antaa määrittää itsensä, tai sitten voi taistella vastaan. Henkisellä tasolla tietenkin. Itse en koskaan kokenut olevani vahva henkisesti ja varsinaisen "täyskäännöksen tekeminen" tapahtui myös lähinnä minussa itsessäni asenteenmuutoksena, eikä niinkään uhmakkaana itsensä puolustamisena. Vain päätin, etten enää anna sen tapahtua ja otan asian esille. Helpolta kuulostaa mutta sitä se ei tosiaan ollut. Ja siihen se kiusaaminen ei koskaan loppunut. Sain kuitenkin musiikista ja esiintymisestä voimaa ja pidän sen vaikutusta erittäin oleellisena siinä, kuka olen tänään. Ne toivat minulle voimaa siihen asti kunnes olin vahvempi luomaan itselleni parempaa itsetuntoa. Esiintyminen antoi varmuutta olemaan oma itsensä ja heittäytymään. Keskellä kiusaamista ajatellen elämäni pahinta aikaa ylä-asteella, opiskelin ilmaisutaitoa, olin mukana näytelmässä ja heittäydyin ainoana poikana esitykseen jossa tanssin. Se todella vaati paljon pokkaa ja muistan jännittäneeni sitä todella paljon, mutta jälkikäteen ajateltuna se myös oli erittäin rohkeaa ja vei minua eteenpäin. 

  Minulle jäi kipinä.

 
Voi olla että kiusaajat vain olivat entistä huvittuneempia, mutta muistan että kiusaaminen laantui vuosien aikana hieman. Muistan olleeni hieman itsevarmempi ja itsenäisempi viimeisen ylä-astevuoteni aikana. Ystävät olivat kortilla, mutta kaikki se kiusaaminen voimistivat minua ja persoonaani ja aloin saamaan enemmän ystäviä. Vuosia myöhemmin osa minua kiusanneista tulivat pahoittelemaan asiaa ja pitivät minua hyvänä tyyppinä. Huvittavaa on, että osa minua lapsena/nuorena vierastaneista ihmisistä ovat nykyään erittäin hyviä ystäviäni ja nauramme asialle yhdessä. En muista tarkkaan missä vaiheessa kiusaaminen vaihtui vain perättömien juoruen levittelyksi, mutta se ei enää minua hidastanut. Minua on tönitty, nimitelty, jätetty kokonaan ulkopuolelle, päälleni on käyty, syljetty. Kaikkea tätä perus-homotteluista pahoinpitelyyn saakka. En voi suoranaisesti kiittää kiusaajiani/vihaajiani mutta se silti teki minusta vain vahvemman.

Itsetuntoni tuskin koskaan nousee taivaisiin saakka ja aina tulee olemaan ihmisiä jotka eivät minusta pidä tai kokevat asiakseen puhua paskaa. Se ei kuitenkaan enää satuta minua enkä anna sen lannistaa. Elämässäni on tärkeämpiäkin asioita ja se on liian lyhyt sen pilaamiseen muiden vuoksi. Olen liian vanha murehtimaan mitä muut minusta ajattelevat ja siksipä teenkin nykyään juurikin sitä mitä haluan. Minusta on hienoa olla OneDay tapahtumassa sekä esiintymässä Afrodisiac-ryhmäni kanssa, että kertoen nuorille sen että he saavat olla juuri sellaisia kun ovat. Eikä kenenkään vuoksi tule uhrata unelmiaan tai hukata itseään. Pitäkää kiinni persoonastanne!

 
 Tanssiin jäi kipinä. Se on ollut vain yksi keinoni ilmaista itseäni laulun ja näyttelemisen lisäksi. Vuosien aikana se kuitenkin hiipi takaisin uudelleen ja uudelleen. Olen ollut mukana erilaisissa tanssiin ja esiintymiseen liittyvissä projekteissa, kameran edessä ja takana ja koreografioimassa muille. Olen myös opettanut tanssia pienryhmälle, vaikkei opettaminen suoranaisesti olekkaan vahvinta osaamistani. Se on kuitenkin ollut kaikki arvokasta ja opettavaa nykyistä tilannettani ajatellen. Pääsen oman tanssiryhmäni kanssa tekemään juuri sitä mitä haluan ja mihin olen valmistautunut vuosien aikana tehdessäni töitä erilaisten projektien parissa.

 Tanssiprojektit lähtivät suoranaisesti käsistä vuonna 2009 kun opiskelujeni ohessa innostuin siitä enemmänkin.

 2010 olin vetämässä ensimmäistä tanssiryhmääni kilpailuissa Seinäjoella. Tältä ajalta muistoni ovat aivan mahtavat ja kisareissuja sekä keskinäistä fiilistämme ei voi sanoin kuvailla. Opin tuona aikana todella paljon ja kannustan kaikkia tanssista kiinnostuneita harrastamaan sitä tai perustamaan omaa tanssiryhmän!

 Tanssi on oikeastaan ainoa oikea urheilumuoto minulle, muuten en miellä itseäni mitenkään urheilulliseksi ihmiseksi. Tanssin tuleminen kiinteäksi elämääni oli varsinainen onnenpotku selkäkivuilleni jotka ovat lieventyneet huomattavasti säännöllisen liikunnan seurauksena. Rakenteelliset viat selässä eivät koskaan korjaannu, mutta en koe kipuja enää niin suuriksi tai elämääni häiritseviksi.

 Kisa- ja keikkamatkat ovat olleet minulle aina kohokohtia. Odotankin innolla tulevia keikkoja ja toivon niitä tulevan vielä enemmän muualle kuin Etelä-Suomeen ;)

 Enää ei pelota mennä lavalle yksinkään, tässä soolotanssia kilpailuista Joensuusta.

 Media-koulutukseni puolesta olen myös pitänyt tanssia ajatellen erittäin tärkeänä taltioida harjoituksia, esiintymisiä yms. Se on ollut erittäin opettavaista ja vienyt ryhmäämme ja minua tanssijoina eteenpäin.

 Afrodisiac-tanssiryhmämme tosiaan on kasattu koe-esiintymisten kautta vuonna 2011 ja meillä on tiukka porukka kasassa jotka tekevät kovasti työtä. Sen avulla olemmekin jo pienessä ajassa saavuttaneet paljon, silti edessä on vielä paljon saavutettavaa ja työtä!

Esiintyminen oli minulle tapa selviytyä ikävistä ajoistani nuorena ja liikunta yms. harrastus voi todellakin auttaa monta muutakin nuorta! On hienoa olla mukana kertomassa omista kokemuksista ja kuulla muiden kokemuksia mahtavassa tapahtumassa!

Tosiaan ilmainen OneDay-tapahtuma järjestetään Riihimäellä 14.6.2014. "Tapahtumapaikkana on rautatieaseman lähellä sijaitseva Atomin Prisman parkkipaikka ja sen lähiympäristö." OneDay -tapahtumassa on mukana myös lista julkkiksia kuten Arttu Harkki, Esko Eerikäinen, Claudia Eve, Jori A. Kopponen, Ike The Voice:sta, Hunks-ryhmän Jani Kokki ja Dj Nina Cristal.

Lisää tapahtumasta täällä!

Ryhmämme vetää tapahtuman lavalla n. 10 minuutin show:n, tervetuloa!


 Onko sinulla kokemusta koulukiusaamisesta?
 Oletko tulossa mukaan hienoon tapahtumaan?

1 kommentti: